Saturday 14 May 2011

Anak-anak lorong; Telefilem di Astro

Kenapa ye, dalam telefilem ini, di akhir cerita watak si adik di matikan, tidak dapat bersama menikmati kasih sayang seorang kakak yang begitu menyayanginya. Adik di matikan setelah si ibu yang ditolak dan terhantuk kepalanya pada dinding simen berpaku. Perlukan dalam cerita melayu, sentiasa di 'ending'kan sebegini. Geram hati menontonya, bukan geram pada para pelakon yang melakonkan watak-watak yang diberi, tapi pada pengarahnya dan mungkin pada pengarap ceritanya.  Kritikan para watak adalah seperti dibawah: 

Wan Maimunah, sebagai mami atau ibu ayam yang menjadi tauke dalam cerita ini, tidak perlulah di gambarkan melalui pakaian seumpama bomoh, dan tidak perlu cuba menghisap rokok dengan bersungguh, dan tidak perlulah mengunakan dialog yang 'wat lu'...'wat lu'....kita semua mengetahui lakonan Wan Maimunah dalam semua cerita menjadi, beliau seorang berpengalaman berlakon untuk filem, drama apatah lagi teater, cukuplah pakaiannya dengan t-shirt, jeans dan cukuplah sekadar rambut bersanggul.

Watak Lisdawati, sesuailah dari segenap  sudutnya, sebagai seorang pelacur dan seorang ibu yang masih menyayangi anak-anaknya, biar pun anak-anak itu adalah anak luar nikah. Nasib baik Lisdawati tidak melakonkan seorang pelacur dan ibu yang mendera anak-anaknya, kalau tidak jawapannya....betambah geramlah hati saya.

Geram juga melihat watak penyangak yang di lakonkan oleh Fauzi Nawawi dan seorang lagi penyangak yang begitu bersungguh-sungguh mengejar watak kanak-kanak yang melepaskan diri dari kurungan, dan tidak perlulah menggunakan dialog terjerit-jerit untuk menampakan mereka itu penyangak. Watak penyangak itu boleh dimatikan dengan cara lain, tidak perlu dengan cara kemalangan. Mungkin boleh digambarkan mereka ditangkap pihak polis atau orang ramai pula yang mengejar mereka, dan menyerahkan mereka pada pihak berkuasa.

Banyak lagi saya nak komen mengenai Telefilem; Anak-anak Lorong ini terbitan Astro pada 13/5/2011, jam 9.00 malam. Tunggu ye.....

No comments:

Post a Comment